Oficjalny Serwis Informacyjny

Aktualnie znajdujesz się na:

Tramwaj metropolitalny do Łomianek?

Tramwaj metropolitalny z założenia ma łączyć tereny o wysokim stopniu zurbanizowania. Taki tramwaj to szansa na usprawnienie transportu publicznego na trasie Łomianki-Warszawa.

Tramwaj metropolitalny do Łomianek?

We czwartek 31 października 2013 r. w siedzibie Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP w Warszawie odbyła się konferencja na temat rozwoju komunikacji publicznej, a także planowanych wydatków na inwestycje komunikacyjne w zbliżającej się perspektywie unijnej 2014-2020. Główną część prezentacji prowadził Wice Prezydent Warszawy, Michał Olszewski. Drugą część konferencji prowadził osobiście profesor Wojciech Suchorzewski - autorytet w dziedzinie transportu publicznego. Prelegentami byli również dyrektorzy wszystkich warszawskich instytucji publicznych odpowiedzialnych za rozwój transportu publicznego i komunikacji drogowej. Wśród wielu gości, inżynierów i specjalistów komunikacji publicznej na  konferencji  obecny był również Burmistrz Łomianek, Tomasz Dąbrowski.

[obrazek]

Oprócz śmiałych planów dotyczących rozwoju komunikacji Warszawskiej, zaprezentowany został nowatorski projekt tramwaju metropolitarnego. Tramwaj metropolitalny został zaprezentowany jako projekt w ramach projektu Kontraktu Terytorialnego dla województwa mazowieckiego w perspektywie do 2020 r. Kontrakt terytorialny będzie narzędziem koordynacji działań rozwojowych pomiędzy rządem a samorządem regionalnym. Miasta i otaczające je gminy oraz władze województw wspólnie ustalą cele do osiągnięcia i wskażą inwestycje do zrealizowania. Według tych założeń tramwaj metropolitarny to zupełnie nowy projekt, który miałby łączyć Warszawę z następującymi miejscowościami:
- Janki - szacunkowy koszt inwestycji 210 mln zł
- Konstancin - szacunkowy koszt inwestycji 350 mln zł
- Łomianki - szacunkowy koszt inwestycji 220 mln zł

[obrazek]

Czy ostatecznie projekt tramwaju metropolitalnego trafi do prac koncepcyjnych i projektowych na lata 2014-2020, będzie zależało od wielu instytucji. Na pewno obecne władze Łomianek będą podejmowały dalsze próby stworzenia rezerwy pod pojazd szynowy i wpisania takiej rezerwy na stałe w planach strategii Warszawy i studium Łomianek. Nie wiadomo na razie, którędy przebiegałaby linia tramwajowa; taki przebieg określi „Koncepcja  budowy linii tramwajowej w Łomiankach”, choć wstępnie dla uproszczenia przyjęliśmy przebieg po wschodniej stronie ul. Pułkowej i dalej ul. Warszawską do ul. Graniczka.

O możliwych wariantach rozwiązań w sferze transportu publicznego, wynikających z projektu Kontraktu Terytorialnego dla województwa mazowieckiego w perspektywie do 2020 r., który m.in. zawiera sprawę linii tramwaju metropolitarnego do Łomianek napisano także na www.transport-publiczny.pl
[obrazek]
 
Piotr Rusiecki
Zastępca Burmistrza Łomianek

Opcje strony

do góry