Oficjalny Serwis Informacyjny

Aktualnie znajdujesz się na:

Co dalej z Liceum w Łomiankach? - webinarium

Zapraszamy do obejrzenia czwartkowego spotkania z ekspertami.

Link do spotkania: WEBINARIUM

 

Przedstawiciele Urzędu Miejskiego i powiatu warszawskiego zachodniego odpowiadali na pytania mieszkańców podczas spotkania online 18 lutego br. W dyskusji wzięli udział: Witold Gawda, zastępca burmistrz Łomianek ds. społecznych; Paweł Bohdziewicz, zastępca burmistrz Łomianek ds. technicznych; Jadwiga Idziaszek, naczelnik Wydziału Edukacji UM w Łomiankach, oraz reprezentujący powiat warszawski zachodni: Romuald Reszka, członek zarządu, i Anna Pakoca, naczelnik Wydziału Oświaty.

Ile będzie kosztowała budowa szkoły?

Paweł Bohdziewicz: Koszt budowy szkoły powinien zawierać się w przedziale 18–20 mln zł (realizacja budynku), natomiast koszt zagospodarowania całego terenu wraz z wykonaniem zewnętrznej infrastruktury sportowej może być określony dopiero po wykonaniu studium wykonalności (analiz przedprojektowych, programu funkcjonalno-użytkowego). 

Jak duże to będą inwestycje?

Paweł Bohdziewicz: Inwestycje towarzyszące ewentualnej budowie szkoły podstawowej, tj. sieć kanalizacyjna, realizacja ul. Brzegowej (budowa drogi), są i będą konieczne ze względu na przeznaczenie terenów przyległych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkalną oraz zabudowę już istniejącą. Nie można tych robót towarzyszących łączyć czy dedykować tylko ze względu na budowę szkoły. 

Czy w związku z budową szkoły – rozumiem, że zespołu (szkoła podstawowa i liceum) – zaplanowana jest rozbudowa siatki komunikacji miejskiej?

Witold Gawda: Przy ul. Brzegowej nie planujemy lokalizacji liceum. Pozostanie ono przy ul. Staszica. Do szkoły podstawowej natomiast będzie musiał dojeżdżać autobus.

Co powiat planuje postawić na rzeczonej działce [ul. Brzegowa – red.], jeśli Łomianki wybiorą inną opcję i będą chciały postawić szkołę na działce kupionej na wolnym rynku?

Anna Pakoca: Działka zostanie przeznaczona i wykorzystana na realizację inwestycji infrastrukturalnych, służących wykonywaniu zadań w zakresie edukacji publicznej. Ostateczne decyzje co do zabudowy działki jeszcze nie zapadły.

Dlaczego powiat nie chce finansować liceum, skoro jest to jego ustawowy obowiązek?

Romuald Reszka: Nie mogę stwierdzić, że powiat nie chce finansować liceum. Powiat cały czas finansuje liceum, ale teraz większe możliwości w tej kwestii, w budowie dobrego liceum na miarę XXI w., z odpowiednią bazą i zapleczem dydaktycznym, ma gmina Łomianki. Lepiej sobie z tym poradzi.

Witold Gawda: Powiat powołuje się na ustalenia z gminą [z 1999 r. – red.]. Twierdzi, że bez deklaracji przejęcia przez gminę nie utworzyłby takiej placówki.

Czy istnieją dokumenty porozumienia z 1999 roku?

Witold Gawda: Nie odnaleźliśmy ich, natomiast przeprowadzone zostały rozmowy z osobami, które wówczas reprezentowały gminę i zobowiązanie przejęcia liceum potwierdzono.

Czy są jakieś dokumenty potwierdzające umowę, że gmina ma przejąć liceum? […] Naturalnym organem prowadzącym dla liceów jest powiat, a gmina może prowadzić taką szkołę tylko za zgodą powiatu.

Romuald Reszka: Obecnie nie mam takich dokumentów. Tak jak wspomniał burmistrz Gawda, opieramy się na przekazach słownych. Z jednej i z drugiej strony były prowadzone rozmowy o utworzeniu liceum. Istnieje coś takiego jak ciągłość władzy. Postaramy się odnaleźć w naszym archiwum dokumenty potwierdzające prośby o stworzenie liceum w Łomiankach.

Jakie warianty odrzucono w negocjacjach [między gminą i powiatem – red.]?

Witold Gawda: We wcześniejszej fazie rozmów powiat oczekiwał, że gmina obowiązkowo wybuduje przy ul. Brzegowej liceum lub zespół szkół z liceum. Dla nas było to niekorzystne rozwiązanie, ponieważ w Łomiankach Dolnych potrzebujemy szkoły podstawowej. Uważamy także, że dla liceum lepszą lokalizacją jest centrum miasta. Nasze argumenty zostały zaakceptowane przez powiat. Podczas negocjacji pojawił się także warunek pełnego finansowania liceum przez gminę od momentu przejęcia, które miało nastąpić 1 września 2021 r., a także przejęcia liceum przez gminę z bezterminowym podziałem kosztów 50:50. Nie zgodziliśmy się na to. Rozmowy trwały długo i pojawiały się różne warianty porozumienia. Warto przypomnieć, że początkowo powiat w ogóle nie brał pod uwagę przekazania gminie działki przy ul. Brzegowej, a później deklaracja przekazania terenu nie była poparta zabezpieczeniem w księdze wieczystej. Dlatego uważam, że finalnie udało się wynegocjować korzystne dla gminy porozumienie. 

Z czego wynika kwota 84 tys. zł zawarta w porozumieniu?

Witold Gawda: Została ustalona w wyniku negocjacji. Zaproponował ją powiat jako kompromis między naszym oczekiwaniem finansowania połowy nadwyżki nad subwencją pomniejszonej o czynsz (125 tys. zł) a propozycją drugiej strony, by nie partycypować w kosztach.

Romuald Reszka: Kwota została wypracowana wspólnie, to nie była inicjatywa PWZ. Powiat uznał, że przekazanie działki o tej wielkości i o tej wartości jest ofertą niezwykle atrakcyjną i wystarczającą dla gminy Łomianki.

Witold Gawda: W 2016 r. gmina wystąpiła o działkę do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) reprezentującego Skarb Państwa. Wniosek pozostawiono bez rozpatrzenia, bo zabrakło regulacji określających jej przeznaczenie (plan miejscowy lub studium). W lutym 2017 r. uchwalono studium, a w październiku plan miejscowy, jednak wniosku nie uzupełniono. W 2019 r., kiedy nowe władze Łomianek przejmowały gminę, starostwo wystąpiło o działkę i rozpoczęło postępowanie, które zakończyło się w maju 2020 r.

Od czego zależy nadwyżka nad subwencją, czy jest szansa na jej obniżenie?

Anna Pakoca: Subwencja, jaką otrzymują jednostki samorządu terytorialnego, nie wystarcza na utrzymanie szkół. Każda jednostka dokłada do oświaty. Istnieją drobne mechanizmy, w które można ingerować i co nieco zmniejszyć kwotę dokładania ponad subwencję. Jednak chciałabym podkreślić, że w 2020 r. na same wynagrodzenia nauczycieli, którzy uczą w liceum, powiat wypłacił kwotę prawie 870 tys. zł. A więc już ta kwota przewyższa subwencję, jaką otrzymał powiat, bo ona ukształtowała się na poziomie 778 tys. zł. Nie jesteśmy więc w stanie wpłynąć na wysokość wynagrodzeń. […] Dodatkowo jest to uzależnione od oferty edukacyjnej, jaką przedstawia liceum. Jako gmina będziecie mieć na to wpływ. To zależy też od liczby orzeczeń w przypadku osób z różnego rodzaju upośledzeniami i tutaj są stałe mechanizmy, na które nie mamy wpływu […].

Czy zwiększając liczbę uczących się, zwiększy się subwencję?

Anna Pakoca: Tak. Proporcjonalnie na każdego ucznia naliczana jest subwencja i w związku z tym, że wzrasta liczba uczniów, rośnie także kwota subwencji.

Witold Gawda: Widzimy możliwości optymalizacji kosztów utrzymania liceum, choćby przez wspólną usługę (to opcja, którą rozważamy) powołania zespołu szkół i zniesienia kosztów administracyjnych. Także zwiększenie liczby uczniów powoduje, że optymalnie wykorzystuje się wynagrodzenia nauczycieli. To wszystko bierzemy pod uwagę, żeby zmniejszyć koszty, jednak rozważymy także zwiększenie kosztów, ale tylko w tym przypadku, gdy dodatkowy nakład będzie gwarantował dodatkową jakość, podniesienie poziomu nauczania w tej placówce […].

Dlaczego powiat nie przekazuje w całości dopłaty własnej powiatu do subwencji gminie – niejako chce zyskać na tym oszczędności.

Anna Pakoca: Powiat w 2020 r. w całości przekaże gminie Łomianki kwotę części oświatowej subwencji ogólnej przypadającą z tytułu prowadzenia liceum, dodatkowo powiększoną o 84 tys. zł stanowiące środki własne powiatu. Powiat nie doszukuje się oszczędności. Pierwotnym zamierzeniem było to, aby przekazać gminie Łomianki prowadzenie liceum na podstawie porozumienia, zgodnie z deklaracjami władz gminy. Bez angażowania środków własnych.

Czy powiat warszawski zachodni prowadzi inne licea lub szkoły średnie na terenie powiatu? A jeśli tak, to dlaczego nie chce prowadzić lub dofinansowywać liceum w Łomiankach?  

Anna Pakoca: Powiat jest organem prowadzącym Zespół Szkół nr 1 im. Melchiora Wańkowicza w Błoniu (liceum ogólnokształcące oraz technikum) oraz Zespół Szkół nr 1 w Ożarowie Mazowieckim (technikum). Liceum w Łomiankach cały czas jest prowadzone i finansowane przez powiat. W sytuacji przekazania nieodpłatnie gminie nieruchomości o wartości blisko 8 mln zł zasadnym jest utworzenie zespołu szkół, w którym będzie funkcjonować szkoła podstawowa i liceum prowadzone przez jeden organ.

W tym samym 1999 r. Starostwo Powiatu Warszawskiego Zachodniego zostało organem prowadzącym Zespołu Szkół nr 1 w Ożarowie (w tym liceum ogólnokształcącego, handlowego i technikum). Czy PWZ ma zamiar przekazać prowadzenie tego zespołu szkół miastu Ożarów, a jeśli nie, to dlaczego plany wobec liceum w Łomiankach były i są inne? Ile wynosi dopłata PWZ do zespołu szkół w Ożarowie ponad subwencję oświatową?

Anna Pakoca: Powiat nie ma planów przekazywania Zespołu Szkół nr 1 w Ożarowie Mazowieckim. Zespół Szkół w Ożarowie Mazowieckim funkcjonuje w budynku stanowiącym własność powiatu o wystarczającym zapleczu i wystarczającej powierzchni. Wysokość dopłaty ponad subwencję z tytułu prowadzenia Zespołu Szkół nr 1 w Ożarowie nie ma wpływu na przekazanie prowadzenia gminie Łomianki Liceum Ogólnokształcącego im. Karola Wojtyły.

Dlaczego powiat do tej pory słabo przykładał się do promocji liceum?

Anna Pakoca: Obecnie, w związku z problemami lokalowymi, w liceum mogą funkcjonować tylko cztery oddziały. W takiej sytuacji lokalowej, pomimo większej liczby chętnych, nie ma możliwości utworzenia większej liczby oddziałów. Podczas rekrutacji na rok szkolny 2020/2021 liczba uczniów chętnych do podjęcia nauki w liceum była dwukrotnie wyższa.

Dlaczego powiat nie ma możliwości zwiększenia zasobów lokalowych? 

Witold Gawda: W aktualnej lokalizacji nie ma na razie takich możliwości. Natomiast powiat nie szuka innej, bo nie jest zainteresowany prowadzeniem liceum.

Anna Pakoca: W budynku ICDS gmina Łomianki prowadzi Szkołę Podstawową nr 3 z Oddziałami Dwujęzycznymi i Sportowymi im. Janusza Kusocińskiego, w związku z tym nie ma możliwości udostępnienia większej liczby pomieszczeń na rzecz liceum.

Jakie urząd ma plany względem lokalizacji liceum? Czy będzie to budynek ICDS?

Witold Gawda: Tak, natomiast planowana jest nadbudowa jednej kondygnacji nad częścią szkolną w celu uzyskania większej powierzchni.

Skąd informacja, że młodzież łomiankowska jest zainteresowana nauką w tym liceum? Czy są jakieś badania na ten temat?

Witold Gawda: Rekrutacja pokazuje zainteresowanie tym liceum. Nawet przy obecnym jego stanie nie wszyscy chętni zostali przyjęci. Natomiast planujemy podniesienie jego atrakcyjności.

W jaki konkretnie sposób gmina zamierza poprawić jakość edukacji w liceum? Nie jest tajemnicą, że liceum ma opinię „słabej szkoły”. Ile pieniędzy chce na to przeznaczyć? Jakie działania zostaną wdrożone?

Witold Gawda: To wszystko dopiero przed nami. Teraz podejmujemy decyzję, czy mamy się tym zająć, czy też pozostanie to zadaniem kogoś innego. Po pozytywnej decyzji [zatwierdzenie przez Radę Miejską i Radę Powiatu – red.] rozpoczniemy tworzenie programu zmian oraz określimy towarzyszące temu decyzje finansowe.

Czy będą klasy profilowane?

Witold Gawda: Pytanie jest przedwczesne. Najpierw musimy wiedzieć, czy będziemy mieli coś do powiedzenia w sprawie liceum.

Czy nasze liceum mogłoby się wyróżniać wśród innych tym, że lepiej rozwija umiejętności społeczne, a mniejszy nacisk kładzie na wyścig szczurów?

Jadwiga Idziaszek: Jesteśmy za innowacyjnymi rozwiązaniami, które będą atrakcyjne dla młodzieży. Koncepcja nowej jakości liceum będzie przedmiotem prac, do których zaprosimy mieszkańców i ich przedstawicieli. Ciekawym pomysłem jest budowanie tej jakości przez kształtowanie umiejętności społecznych, które pozwolą na budowanie pozytywnych relacji z innymi ludźmi, umożliwią uczenie się pracy w zespołach. Takie liceum może być alternatywą dla tradycyjnej szkoły, w której kładzie się nacisk na indywidualną pracę ucznia.

Jakie korzyści z liceum będzie miała społeczność łomiankowska?

Jadwiga Idziaszek: Liceum w Łomiankach powoduje, że młodzież może kontynuować edukację na wyższym poziomie w dotychczasowym środowisku, daje możliwość wyboru miejsca edukacji, eliminuje czas dojazdu do szkoły, sprzyja budowaniu więzi lokalnych. Brak liceum oznacza brak alternatywy edukacyjnej dla części młodzieży i ich rodziców, brak budowania środowiskowych więzi lokalnych i pozbywanie się części młodzieży na rzecz Warszawy. 

Jakie będą konsekwencje ewentualnego odrzucenia uchwały [dotyczącej przejęcia prowadzenia liceum przez gminę – red.] przez radnych?

Witold Gawda: Liceum będzie wegetować, a powiat będzie czynił starania, by je wygasić. Gmina będzie musiała kupić działkę w Łomiankach Dolnych za kilka milionów złotych.

Ile gmina wydaje rocznie pieniędzy na edukację?

Ile gmina zamierza/planuje wydawać na edukację w najbliższych latach?

Witold Gawda: Wydatki na edukację w 2021 roku wyniosą 58 912 826 zł. W tym 44 mln to wydatki bieżące, a 14 mln przeznaczonych będzie na wydatki majątkowe, czyli głownie inwestycje. W kolejnych latach wydatki bieżące z pewnością nie będą malały. W związku z przyrostem ilości dzieci można założyć 5-10% wzrost tych wydatków rocznie. O niezbędnych wydatkach inwestycyjnych, wspomniano w innych odpowiedziach, będą one wynikiem każdorazowych decyzji Rady Miejskiej.

Czy wybudowanie szkoły podstawowej może spowodować otwarcie furtki dla zabudowy z tzw. lex deweloper w najbliższej okolicy działki na Brzegowej? Jak gmina ma zamiar zabezpieczyć mieszkańców przed taką zabudową?

Witold Gawda: Przepisy, o których mowa, nie mają zastosowania do terenów wokół omawianej działki (dotyczą terenów poprzemysłowych, pokolejowych itp.)

Czy gmina przewiduje rozbudowę liceum? W obecnie zajmowanych pomieszczeniach liceum ledwo się mieści. Czy przewidujecie nadbudowę piętra w ICDS, gdzie można by umieścić LO z dala od małych dzieci z SP3?

Witold Gawda: Tak. Natomiast planowana jest nadbudowa jednej kondygnacji nad częścią szkolną w celu uzyskania większej powierzchni.

Czy było zapytanie do społeczności czy rzeczywiście liceum w łomiankach jest potrzebne? Nasze liceum nie prezentuje wysokiego poziomu wyników maturalnych, więc może szkoła ucząca zawodu byłaby korzystniejsza. Taka współpracująca z lokalnymi przedsiębiorcami.

Witold Gawda: Odpowiedź jest w prezentacji. 70 proc. absolwentów szkół podstawowych wybiera liceum. Podniesienie poziomu jest zadaniem, jakie postawimy sobie po przejęciu liceum.

Czy gminne liceum w Błoniu jest dofinansowywane przez PWZ?

Romuald Reszka: Powiat warszawski zachodni jest organem prowadzącym dla Zespołu Szkół im. Melchiora Wańkowicza w Błoniu, który istnieje 60 lat. Podczas reformy administracyjnej szkoła została przekazana do prowadzenie przez PWZ, więc nie była tworzona podczas reformy z 1999 roku.

Drugie pytanie dotyczy liceum Broniewskiego (w zespole szkół znajduj się liceum). Powiat warszawski zachodni nie dofinansowuje liceum im. Broniewskiego w Błoniu, ponieważ organem prowadzącym dla tego liceum jest gmina Błonie.

Pytanie do Pana Reszki. Jaką placówkę edukacyjną planował wybudować na tej działce powiat pozyskując tą działkę? Bo zakładam, że miał jakiś plan pozyskując działkę na terenie naszej gminy. Ile chciał zainwestować powiat w obiekt edukacyjny na tej działce? Co zadecydowało o tym, że zrezygnowano z tych planów?

Romuald Reszka: Jak wcześniej wspomniano działka zostanie przeznaczona i wykorzystana na realizację inwestycji infrastrukturalnych służących wykonywaniu zadań w zakresie edukacji publicznej. Ostateczne decyzje co do zabudowy działki na chwile obecną jeszcze nie zapadły.

Czy można budować szkołę na terenie, któremu grozi zalanie w przypadku przerwania wałów?

Paweł Bohdziewicz: Szczególne warunki zabudowy i zagospodarowania terenu - teren położony w obszarze obejmującym tereny narażone na zalanie w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwpowodziowego o głębokości zalewu do 4 m; należy uwzględnić przepisy §15 ust. 5 (uchwały rady miejskiej) tj. uwzględniać rozwiązania techniczne obejmujące ryzyko uszkodzenia, bądź przerwania wału przeciwpowodziowego. Należy dokonać odpowiednich rozwiązań inżynieryjnych. Terenem narażonym na zalanie w momencie przerwania wału przeciwpowodziowego jest potencjalnie ul. Rolnicza.

Jaki jest realny termin rozbudowy ICDS?

Nadbudowa kondygnacji w budynku ICDS jest na etapie wstępnych analiz. Wynika z nich, że obecnie można przystąpić do opracowania projektu. Najwcześniej realizacja mogłaby nastąpić w 2022 roku, lecz decyzja o finansowaniu jeszcze nie zapadła.

Ilu uczniów maksymalnie mogłoby w chwili uczyć się w liceum w obecnej lokalizacji? Ilu uczy się w tej chwili?

Witold Gawda: Obecne możliwości lokalowe są w pełni wykorzystywane, co oznacza że maksymalna ilość uczniów jest bliska obecnemu stanowi.

W jaki sposób można zmniejszyć koszta administracyjne przy powołaniu zespołu szkół? Sekretariaty muszą być oddzielne, szkoła podstawowa i LO to dwa inne światy. Tylko sprawy księgowania może przejąć CUW.

Witold Gawda: Powołanie zespołu szkół jest sprawą otwartą, zdecyduje bilans korzyści i strat z tego wynikających.

Czy warunki lokalowe pozwolą na utworzenie LO na 8 oddziałów?

Witold Gawda: J.w.

Tolerancja wobec osób z niepełnosprawnościami.

Witold Gawda: Niejasna uwaga. Z pewnością należy to wziąć pod uwagę przy projektowaniu zmian w liceum.

Jakie programy kształtujące postawy społeczne gmina wprowadziła w szkołach które prowadzi (6 szkół podstawowych).

Jadwiga Idziaszek: Szkoły podstawowe realizują podstawę programową zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).

W ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej rozwijanych jest szereg umiejętności, w tym m.in. nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, udział w projektach zespołowych oraz organizacja i zarządzanie projektami.

Czy w naszym liceum uczą się uczniowie spoza gminy?

Na postawie informacji od dyrektora szkoły- jest to liczba 16 uczniów.

Odpowiedzi na pozostałe 2 pytania zostaną uzupełnione wkrótce.


20.02.2021
fot:kż

edycja: 03.08.2021

 

Opcje strony

do góry