Oficjalny Serwis Informacyjny

Aktualnie znajdujesz się na:

Od 1 lipca br. na terenie naszej gminy będą obowiązywać nowe zasady naliczania opłaty za odbiór odpadów komunalnych

Nowe zasady budzą wśród mieszkańców wiele emocji – od zadowolenia, że w końcu przestaną dopłacać do sąsiada, który nieuczciwie zaniża liczbę mieszkańców swojej nieruchomości, po strach, że zmiana metody wiązać się będzie z podwyżką. Najbardziej boimy się wszystkiego, co nowe, nieznane.

Wybór metody
Wiemy, że nie ma metody idealnej. Ustawodawca nie dał niestety gminie możliwości rozliczenia się z mieszkańcami z ilości faktycznie odebranych odpadów. Dlatego, po przeanalizowaniu wad i zalet wszystkich dopuszczalnych ustawowo metod, podjęta została uchwała o uzależnieniu opłaty za odpady od poboru wody przez mieszkańców. Ten sposób rozliczeń wydaje się najbardziej sprawiedliwy.

Roczne zestawienie zużycia wody
Od maja do końca sierpnia, wraz z fakturą ze ZWiK, wszyscy mieszkańcy podłączeni do sieci wodno-kanalizacyjnej otrzymają zestawienie zużycia wody za ostatnie 12 miesięcy (sześć cykli rozliczeniowych). Na podstawie otrzymanych danych będą musieli wyliczyć średniomiesięczne zużycie wody i tę wartość wpisać w nową deklarację.

Składanie deklaracji
Mieszkańcy, którzy nie mają przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych, złożą deklarację, w której wskażą uśrednioną stawkę 3 m sześc. miesięcznie na każdego mieszkańca nieruchomości. W taki sam sposób rozliczać się będą osoby, które są podłączone do sieci wodno-kanalizacyjnej krócej niż 12 miesięcy. Nową deklarację złożą wszyscy mieszkańcy domów jednorodzinnych na terenie gminy Łomianki. Zarządcy wspólnot, którzy od maja 2020 roku rozliczani są według tej metody, dostaną jedynie zawiadomienia o zmianie wysokości opłaty. Zachęcamy do składania deklaracji (dostępna na www.lomianki.pl od  1 lipca br.) w formie elektronicznej poprzez ePUAP. Deklaracje w formie papierowej będą przyjmowane w Urzędzie Miejskim w Łomiankach zarówno w placówce przy ul. Warszawskiej 115, jak i przy ul. Warszawskiej 71. Dodatkowo będzie można złożyć deklarację w budynku ICDS.

Pytania i odpowiedzi
Na naszym profilu na FB, na stronie internetowej Urzędu Miejskiego oraz stronie ZWiK (www.zwik-lomianki.pl) prezentowane będą odpowiedzi na pytania zadane przez mieszkańców w sprawie nowej metody naliczania opłaty za odpady komunalne. W przypadku wszelkich niestandardowych przyłączy oraz pytań Wydział Gospodarki Komunalnej jest do dyspozycji mieszkańców w godzinach pracy urzędu. Zachęcamy do kontaktu, który z całą pewnością pozwoli rozwiać pojawiające się wątpliwości.  

Nowy system krok po kroku
Wyjaśniamy, na czym polegają zmiany w naliczaniu opłaty za odbiór odpadów komunalnych. W przypadku wątpliwości prosimy przeczytać pytania i odpowiedzi z następnej części tekstu

 

Zmiany są konieczne, ponieważ obowiązujący do tej pory system nie sprawdził się. Podczas XXXII sesji Rady Miejskiej (17 grudnia 2020 r.) radni uchwalili nowy sposób ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy Łomianki. Radni podjęli odpowiedzialną, trudną, ale przemyślaną decyzję.

Powiązanie stawki za wywóz śmieci ze zużyciem wody pozwoli uniknąć zaniżania liczby mieszkańców w deklaracjach. Każdy z nas, przez racjonalne i odpowiedzialne korzystanie z wody i jej oszczędzanie, może obniżyć rachunki za odpady.

Oszczędzanie wody będzie miało także pozytywny wpływ na środowisko. W obecnej sytuacji zmian klimatycznych, coraz częstszych susz i wyższej temperatury jest to szczególnie ważne. Przyjęta metoda naliczania opłat sprawdza się także w okresach sezonowych (np. podczas wakacji), kiedy zmienia się liczba osób przebywających w domu.
Od 1 lipca br. należności za odpady komunalne powinny być regulowane zgodnie z nową metodą: miesięczna opłata wyniesie 11,20 zł za 1 m sześc. zużytej wody w całym gospodarstwie domowym.

Od maja do końca sierpnia, wraz z fakturą ze ZWiK, wszyscy mieszkańcy otrzymają roczne zestawienie zużycia wody (z podziałem na poszczególne okresy rozliczeniowe). Na tej podstawie należy wyliczyć średnie miesięczne zużycie wody.

Uwaga! Zarówno w przypadku nieruchomości wielorodzinnych, jak i jednorodzinnych mieszkańcy nie zapłacą za wodę bezpowrotnie zużytą (czyli np. wykorzystaną do podlewania ogródka), zmierzoną przez dodatkowy wodomierz. Będzie ona odliczona. W opłacie za odpady uwzględnia się ilość zużytej wody technicznej (używanej np. do mycia klatek schodowych).
 
 
Jeśli nieruchomości nie zostały podłączone do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, czyli nie są opomiarowane, stosuje się uśrednioną stawkę 3 m sześc. miesięcznie na osobę.

W taki sam sposób rozliczać się będą osoby, które są podłączone do sieci wodno-kanalizacyjnej krócej niż 12 miesięcy. Osoby, które w lipcu zapłacą zgodnie z poprzednią metodą, w kolejnym miesiącu powinny samodzielnie dokonać korekty. 
 
Wypełniając deklarację, warto pamiętać o przysługujących zwolnieniach od opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Jeśli nieruchomość zamieszkuje rodzina wielodzietna, która kompostuje bioodpady, wówczas może ona skorzystać z maksymalnego zwolnienia i zmniejszyć wysokość opłaty.

Przykładowe obliczenie dla pięcioosobowej rodziny: 5 osób x 2 zł (zwolnienie z tytułu kompostowania) = 10 zł, 5 osób x 8 zł (zwolnienie z tytułu zamieszkiwania rodziny wielodzietnej) = 40 zł, łączna kwota zwolnienia: 10 zł + 40 zł = 50 zł/miesiąc.

Ulga z tytułu kompostowania bioodpadów przysługuje wszystkim, którzy mają kompostownik (własny bądź użyczony przez urząd, choć nie są wówczas objęci odbiorem odpadów zielonych). Przypominamy, że Urząd Miejski od 2015 r. prowadzi akcję „Kompostownik dla każdego". Aby go otrzymać, należy złożyć pisemny wniosek do Referatu Ochrony Środowiska i Rolnictwa (tel. 22 768 62 08, um@poczta.lomianki.pl), na tej podstawie zostanie przygotowana umowa na bezpłatne użyczenie kompostownika.
Od 1 lipca br. wszyscy właściciele nieruchomości położonych na terenie Łomianek będą mieli obowiązek złożenia nowych deklaracji.

Formularz deklaracji będzie dostępny od 1 lipca na www.lomianki. pl oraz w budynkach Urzędu Miejskiego przy ul. Warszawskiej 115 i 71 oraz ul. Staszica 2 (budynek ICDS). Deklarację należy złożyć do 10 sierpnia br.

Od maja do końca sierpnia ZWiK prześle roczne zestawienie zużycia wody za poprzedni rok (z podziałem na poszczególne okresy rozliczeniowe). Pozwoli to na zadeklarowanie przewidywanego zużycia wody w przyszłym roku. Roczne zestawienie zużycia wody będzie wysyłane przez ZWiK raz w roku. Na tej podstawie będzie można zweryfikować i skorygować poprzednią deklarację (złożyć nową).
PYTANIA I ODPOWIEDZI
Publikujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane przez mieszkańców pytania dotyczące nowej metody naliczania opłaty za odpady komunalne.
 
WYBÓR METODY

Czy zmiany dotyczą budynków wielorodzinnych, czy także jednorodzinnych?
Zmiana metody dotyczy mieszkańców zamieszkujących budynki jednorodzinne. Budynki wielolokalowe są już objęte metodą naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami w zależności od zużycia wody od 1 maja 2020 r.

 
Dlaczego nie można pozostać przy obecnym systemie?
Dotychczas gmina kierowała się deklaracjami mieszkańców dotyczącymi liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość. Jednak w związku ze specyfiką rotacji mieszkańców w gminie Łomianki (migracja zarobkowa, rynek wynajmu mieszkań) bardzo trudne stało się określenie rzeczywistej liczby osób przebywających w obrębie nieruchomości. W takiej sytuacji gmina (a więc wszyscy mieszkańcy) ponoszą koszt odbioru odpadów i gospodarowania nimi za osoby, które nie zostały zgłoszone. Metoda określenia opłaty na podstawie zużycia wody pozwala ograniczyć opisane zjawisko, gdyż każda zamieszkująca nieruchomość osoba (i osoba tam przebywająca) generuje zużycie wody niezależnie od tego, czy została przez właściciela nieruchomości zgłoszona jako wytwórca odpadów, czy też obowiązek ten nie został dopełniony.
 
Dlaczego nie naliczamy opłat od osoby?
Metoda od osoby jest w praktyce bardzo trudna do zweryfikowania przez samorządy. Władze miast i gmin nie mają prawnych możliwości sprawdzenia i kontrolowania, ile osób faktycznie zamieszkuje dane gospodarstwo. Osoby unikające płacenia za odbiór odpadów nie deklarują zamieszkiwania w Łomiankach. W 2020 r. z budżetu gminy pokryto niedopłatę (za osoby, których właściciele nieruchomości nie ujęli w deklaracjach) w wysokości 5 051 080,59 zł.
 
Czy gmina nie może weryfikować rzeczywistej liczby lokatorów?
Samorządy nie mają takich uprawnień. Urzędnicy gminy nie mają prawa rozstrzygać, czy lokatorzy danej nieruchomości zamieszkują ją na stałe.
 
Skoro nowy system ma być bardziej szczelny, to w jaki sposób urząd zweryfikuje, czy ktoś nie oszukuje i nie zaniżył deklaracji?
Weryfikacja złożonych deklaracji będzie następowała na bieżąco, przy ścisłej współpracy urzędu i ZWiK. W stosunku do nieuczciwych mieszkańców będzie wszczynane postępowanie administracyjne.
 
Dlaczego nie mogę płacić od ilości wytworzonych śmieci?
Ustawodawca nie przewidział naliczania opłat od ilości wyprodukowanych odpadów. Samorządy mogą uzależnić stawkę za odbiór śmieci z gospodarstw domowych (zgodnie z ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach) od: liczby osób mieszkających w domu lub lokalu mieszkalnym; ilości zużywanej wody w danej nieruchomości; powierzchni lokalu mieszkalnego; opłaty ryczałtowej od gospodarstwa domowego. Być może ustawodawca obawiał się, że opłaty od ilości wyprodukowanych odpadów spowodują porzucanie śmieci w przypadkowych miejscach przez osoby, które w ten sposób chciałyby uniknąć opłat.
 
Zrozumiałam, że to ja mogę wybrać sposób rozliczania śmieci. Jeżeli zadeklarowałam pięć osób, to nie muszę wypełniać deklaracji, bo chcę pozostać przy obecnej opłacie. Czy mam rację?
Mieszkańcy nie mogą samodzielnie wybierać sposobu rozliczania śmieci. Od 1 lipca br. wszystkich dotyczą jednolite przepisy uzależniające opłaty za odpady komunalne od poboru wody. I w związku ze zmianą metody naliczania tej opłaty wszyscy mieszkańcy budynków jednorodzinnych są zobligowani do złożenia nowych deklaracji. 
 
OBLICZENIE ZUŻYCIA WODY
 
Dlaczego ZWiK nie może wysyłać danych do gminy i na tej podstawie nie można ustalać opłat?
Obowiązek złożenia deklaracji ciąży na mieszkańcu. Tak było zawsze, również w przypadku deklaracji w zależności od liczby zamieszkujących nieruchomość osób. Także wtedy to mieszkaniec deklarował liczbę osób. Urząd, mimo że dysponuje danymi dotyczącymi chociażby meldunków, nie składał deklaracji za mieszkańca. Obecnie, aby ułatwić mieszkańcom przygotowanie deklaracji, ZWiK wysyła dane dotyczące zużycia wody. Jednak to mieszkaniec, sygnując deklarację własnoręcznym podpisem, deklaruje, jakie jest średniomiesięczne zużycie wody na cele bytowe w jego gospodarstwie domowym.
 
Od jakiej wody będzie liczona opłata śmieciowa – ogólnej (razem z ogrodem) czy tej oddawanej do oczyszczalni?
Zużycie wody ustala się na podstawie odczytów z zarejestrowanych wodomierzy głównych pomniejszonych o odczyty z zarejestrowanych podliczników do pomiaru wody bezpowrotnie zużytej.
 
Czy faktura za odpady komunalne przyjdzie z urzędu, czy trzeba samemu wyliczyć opłatę na podstawie zużycia wody?
W związku ze zmianą metody naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wszyscy mieszkańcy są zobligowani do złożenia nowych deklaracji. W okresie od maja do końca sierpnia wraz z fakturą od ZWiK mieszkańcy gminy otrzymają roczne zestawienie zużycia wody. Na tej podstawie należy wyliczyć średnie miesięczne zużycie wody, które trzeba wpisać w nowej deklaracji.
 
Na jakiej podstawie określono średnie zużycie wody od osoby?
Przeciętna norma zużycia wody wynosi 3 m sześc. miesięcznie na osobę przebywającą na terenie danej nieruchomości. Określono to na podstawie przepisów wykonawczych do Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, tj. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody i liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość.
 
Na jakiej podstawie będzie obliczana miesięczna opłata?
Zużycie wody będące podstawą do ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi średnie zużycie wody na cele bytowe z danej nieruchomości za 12 miesięcy poprzedzające złożenie deklaracji (suma ilości zużytej wody z 12 miesięcy : 12 = średnie miesięczne zużycie wody).
 
Czy ktoś, kto wyjechał za granicę lub na działkę i nie ma zużycia wody, nic nie zapłaci?
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponoszona jest za każdy miesiąc, w którym nieruchomość zamieszkują mieszkańcy. Stawka miesięcznej opłaty jest liczona od średniomiesięcznego zużycia wody obliczonego za okres 12 kolejnych miesięcy. Długość wyjazdu na działkę czy za granicę może mieć zatem wpływ na wysokość ponoszonej opłaty w miesiącach, w których nieruchomość jest zamieszkiwana (mniejsze zużycie wody w okresie będącym podstawą ustalenia opłaty), jednak ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jednocześnie nakłada na właściciela nieruchomości obowiązek złożenia nowej deklaracji w przypadku zmiany danych stanowiących podstawę ustalenia opłaty (np. zwiększenie zużycia wody w późniejszym okresie).
 
Czy dla osób, które mają licznik, opłata będzie zmienna w zależności od zużycia wody?
Za wodę płacimy co dwa miesiące, to co dwa miesiące powinna być aktualizowana cena za wodę. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest opłatą miesięczną. Należność będzie obliczania na podstawie średniego zużycia wody za okres 12 miesięcy poprzedzających złożenie deklaracji. Jeżeli zużycie nie ulegnie zmianie, to nie ma potrzeby dokonywania aktualizacji.
 
Co w przypadku, gdy zadeklarowana przeze mnie ilość zużytej wody po pewnym czasie, dajmy na to – po pół roku, będzie odbiegała od zadeklarowanej przeze mnie wcześniej wartości? Czy jeśli zużyję wody mniej, to odda mi ktoś pieniądze za nadpłatę? Albo jeśli zużywać jej będę więcej? To co? Naliczycie mi korektę albo – gorzej – jakąś karę?
Deklaracja nie obejmuje okresów wstecznych. Jeśli w kolejnych okresach rozliczeniowych zużycie wody jest mniejsze, należy złożyć nową deklarację uwzględniającą nowe, niższe wartości zużycia wody. Wówczas bieżące opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą mniejsze. Jeśli mieszkaniec mimo zadeklarowanego niższego zużycia wody – a jednocześnie niższej opłaty za odpady komunalne – zużywa jednak znacząco więcej wody bez złożenia nowej deklaracji w tym zakresie – musi się liczyć z tym, że może być wszczęte wobec niego postępowanie administracyjne, w toku którego zostanie ustalone faktyczne średnie zużycie wody.
 
Co mam zrobić, jeśli zużycie wody za ostatni okres będzie wyższe niż to, jakie planuję w roku kolejnym? Pytam dlatego, że moja córka od października wyjeżdża na studia zagraniczne. Czy muszę jakoś uzasadniać, że moja deklaracja nie wynika wprost ze zużycia wody za ostatni rok?
Przyjęta uchwała uzależnia opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi od średniomiesięcznego zużycia wody za ostatnie 12 miesięcy. Wynika z tego, że w lipcu lub sierpniu mieszkańcy gminy mają obowiązek złożenia deklaracji na podstawie otrzymanego ze ZWiK zestawienia. Jeśli córka planuje wyprowadzić się w październiku, wówczas, na podstawie faktury ze ZWiK za miesiące następujące po październiku (czyli za okres, gdy nieruchomość była zamieszkiwana przez mniejszą liczbę osób) można złożyć kolejną deklarację, uwzględniającą zmniejszenie zużycia wody.
 
ULGI W OPŁATACH
 
A co w sytuacji, gdy nieruchomość zamieszkuje rodzina wielodzietna?
Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne, o których mowa w Ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, od każdego posiadacza Karty Dużej Rodziny zamieszkującego daną nieruchomość przysługuje zwolnienie w wysokości 8 zł.
 
Czy jeśli kompostuję bioodpady, to zapłacę mniej?
Osoby, które mieszkają w domach jednorodzinnych i kompostują bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, zapłacą 2 zł mniej miesięcznie od osoby zamieszkującej nieruchomość.
 
SKŁADANIE DEKLARACJI
 
Kupiłem nieruchomość. W jaki sposób zgłosić odpady?
Przez pierwszy rok należy stosować ryczałt według wzoru: liczba osób x 3 m sześc. x 11,20 zł. Po uzyskaniu danych o zużyciu wody za ostatnie 12 miesięcy można złożyć nową deklarację i uiszczać opłatę według ilości zużytej wody.

Jak często właściciel nieruchomości będzie zobowiązany do składania deklaracji?
Deklaracja będzie obowiązywała do czasu zaistnienia zmiany ilości zużytej wody.  Właściciel czy zarządca nieruchomości nie ma obowiązku składania nowej deklaracji, jeśli średnie zużycie wody nie zmieniło się. Podstawą do obliczenia opłaty powinny być dane z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia deklaracji.
 
Czy urząd przyjmie deklarację zmniejszającą po pół roku? Czy można dokonać aktualizacji wstecz?
Obliczone zużycie wody jest podstawą do ustalenia wysokości opłaty na rzecz gminy. Wartość ta nie podlega porównaniu do bieżącego zużycia wody. Dopiero kolejna nowa deklaracja może zmienić wysokość opłaty, jeżeli zmienione zużycie wody stanowić będzie podstawę do obliczenia nowej wartości średniego zużycia. Jedyna możliwość zmiany deklaracji za okres wsteczny to złożenie korekty deklaracji na podstawie informacji lub faktury korygującej uzyskanej ze ZWiK.
 
Co w przypadku braku złożenia pierwszej oraz kolejnej deklaracji?
Brak złożenia deklaracji skutkować może dwiema konsekwencjami. Po pierwsze, pracownicy urzędu wydadzą decyzję o wysokości opłaty (jako podstawa przyjęta zostanie wartość zużycia wody z faktury), a dodatkowo powstanie obowiązek zapłaty odsetek podatkowych za okres braku wpłat; jeżeli stwierdzony zostanie brak prawidłowej segregacji odpadów, może zostać naliczona podwyższona opłata. Po drugie, w przypadku kontroli straż miejska nałoży mandat za brak deklaracji; może być on nakładany co miesiąc, do czasu wykonania obowiązku złożenia deklaracji.
 
Jak mam złożyć deklarację, jeśli jestem podłączona tylko do kanalizacji?
Jeśli podstawą do rozliczenia ze ZWiK za odprowadzanie ścieków jest zamontowany wodomierz główny, zaplombowany i mający ważną cechę legalizacyjną, to można złożyć deklarację na podstawie zużycia wody, tak jak w przypadku mieszkańców mających wodę miejską.
 
AWARIA I WADLIWY WODOMIERZ
 
Jak postępować w przypadku awarii wodno-kanalizacyjnej w lokalu, skutkiem czego jest znaczne podwyższenie zużycia wody? Czy jest jakiś sposób, aby nie uwzględniać tego przy rozliczaniu opłaty za odpady?
Podstawę do obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi wskazanie wodomierza głównego. Możliwość odliczenia wody zużytej w wyniku awarii następuje wyłącznie w przypadku, gdy taka pomniejszona wartość zużycia wody wyniknie z faktury otrzymanej ze ZWiK.
 
Co w przypadku nieprawidłowego działania wodomierza głównego lub indywidualnego? Albo w kwestii odpowiedzialności finansowej właściciela lokalu lub wspólnoty w sytuacji, gdy dojdzie do dużego wycieku wody w lokalu lub na terenie części wspólnej?
Możliwość odliczenia wody zużytej w wyniku awarii następuje wyłącznie w przypadku, gdy taka pomniejszona wartość zużycia wody wyniknie z faktury otrzymanej ze ZWiK. Podstawą złożenia deklaracji zmniejszającej wysokość opłaty jest uznanie przez ZWiK złożonej przez mieszkańca reklamacji dotyczącej nadmiernego zużycia wody. Zmiany deklaracji za okres wsteczny można dokonać na odstawie informacji lub faktury korygującej uzyskanej ze ZWiK.
 
ROZLICZANIE Z PODLICZNIKIEM
 
Mam podlicznik, czyli podstawą rozliczenia jest woda „ściekowa” po odliczeniu „ogrodowej”?
Zużycie wody ustala się na podstawie odczytów z zarejestrowanych wodomierzy głównych pomniejszonych o odczyty z zarejestrowanych podliczników do pomiaru zużycia wody bezpowrotnie zużytej.
 
Co w przypadku, gdy są dwa segmenty i jeden wspólny wodomierz główny dla obu segmentów, a jeden z segmentów jest dodatkowo wyposażony w podlicznik?
Za wodę mieszkańcy rozliczają się między sobą według wskazań obu wodomierzy. Jak prawidłowo złożyć deklarację? Jeżeli budynki te składają się na jedną nieruchomość, to należy rozliczyć się na podstawie faktury za zużycie wody wynikające ze wskazań licznika głównego. Uchwała nie określa, jak podzielić kwotę z opłaty za odpady pomiędzy poszczególne osoby.
 
Czy z racji tego, że nie mam osobnego przyłącza (a więc zgodnie z informacjami odnośnie do nowego systemu opłat powinienem za śmieci rozliczać się ryczałtem), mogę w deklaracji wskazać zużycie z mojego podlicznika (który nie jest oficjalnym licznikiem rozliczeniowym z wodociągami) i tym samym mój sąsiad wskaże swoją część zużycia zgodnie ze wzorem (licznik główny – mój podlicznik)?
Zgodnie z uchwałą podstawę obliczenia zużycia wody stanowi wskazanie wodomierza głównego przypisanego do danej nieruchomości. Jeżeli nie ma takiego wodomierza (głównego), to należy złożyć deklarację według przeciętnej miesięcznej normy zużycia wody na jednego mieszkańca w gospodarstwie domowym, która wynosi 3 m sześc.
 
WODA W OGRODZIE
 
Co z osobami, które mają jeden licznik na dom i ogród?
Wszystkie tego typu sytuacje będą rozpatrywane indywidualnie.
 
Czy licznik ogrodowy też się wlicza do opłaty za śmieci, czy tylko domowy?
Zużycie wody ustala się na podstawie odczytów z zarejestrowanych wodomierzy głównych pomniejszonych o odczyty z zarejestrowanych podliczników do pomiaru zużycia wody bezpowrotnie zużytej.
 
Czy opłaty za odbiór śmieci uzależnione są od zużycia wody do podlewania ogrodu?
Opłaty są uzależnione wyłącznie od zużycia wody na cele bytowe z danej nieruchomości za 12 miesięcy poprzedzające złożenie deklaracji.

NIERUCHOMOŚCI BEZ PODŁĄCZENIA

Jakie są miesięczne opłaty za odpady przy braku danych za zużycie wody? Jak rozliczane są nieruchomości, które nie są podłączone do kanalizacji miejskiej?
Jeśli w nieruchomości nie ma wodomierza głównego albo nie jest ona podłączona do sieci wodociągowej lub nie ma danych za zużycie wody za okres 12 ostatnich miesięcy, opłatę naliczymy według wzoru dotyczącego nieruchomości zamieszkanej: liczba mieszkańców x 3 m sześc. wody x 11,20 zł.

A czy jest jakiś przepis, który zmusza mnie do podłączenia wody miejskiej?
Obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, co wynika z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Podłączenie do sieci wodociągowej jest dobrowolne, jednak zachęcamy do budowy przyłączy wodociągowych. Daje to m.in. możliwość realnego wpływu na wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami.

Czy jest dofinansowanie dla tych, których nie stać na przyłącze wody?
Ceny za wykonywanie przyłączy są określone w cenniku usług ZWiK i wynikają z kosztów materiałów, robocizny oraz sprzętu. ZWiK nie wykonuje przyłączy, zawyżając cenę takiej usługi. Nie jest też jedyną firmą świadczącą usługi na rynku.

 
uw, kż
11.06.2021
grafika: mk
 
 

 

Opcje strony

do góry