Oficjalny Serwis Informacyjny

Aktualnie znajdujesz się na:

Prosto z Urzędu

Co pokazały głosowania w trakcie styczniowych sesji Rady Miejskiej? Czy decyzje łomiankowskich radnych mają racjonalne uzasadnienia, czy może ich podstawowym celem jest blokowanie pracy urzędu i rozwoju gminy, by za kilka miesięcy mogli powiedzieć, że w Łomiankach nic się nie dzieje, że nie realizuje się nowych inwestycji, że nie kończy rozpoczętych zadań?

Większość z Państwa zna zasady funkcjonowania samorządu – burmistrz, wójt, prezydent zrobi tyle, na ile pozwolą mu radni. Burmistrz każdej gminy realizuje inwestycje i zadania, które radni zechcą przyjąć, głosując nad budżetem. Nad niektórymi urzędnicy pracują przez kilka lat i te muszą być wpisane również w wieloletnią prognozę finansową (WPF). Oba dokumenty muszą być spójne, a kwoty na realizację konkretnych zadań w konkretnym roku identyczne. Jeśli nie ma korelacji między dokumentami, to organ nadzorczy – regionalna izba obrachunkowa (RIO) – uchyla dokumenty. To oczywiście proces, który trwa. Czas biegnie, a urząd wstrzymuje budzące wątpliwości zadania, bo liczy się z konsekwencjami. Radni w grudniu nie przyjęli budżetu zaproponowanego przez burmistrza, który RIO zaopiniowała pozytywnie. Analogiczna sytuacja była z WPF.

Budżet gminy
W trakcie styczniowej sesji budżetowej grupa radnych złożyła wnioski o dokonanie zmian w zaproponowanym przez burmistrza budżecie, a także w wieloletniej prognozie finansowej, do której wpisuje się przedsięwzięcia wieloletnie. Radni postanowili zrezygnować z części inwestycji, a środki przeznaczyć na inne i zdaniem tej grupy ważniejsze zadania. Oto trzy przykłady inwestycji ze zmniejszonym planem wydatków z uzasadnieniem radnych i naszą odpowiedzią:
1. Budowa rynku miejskiego wraz z ratuszem; uzasadnienie radnych: „Inwestycja jest nieprzygotowana, nie ma wypracowanej koncepcji, miejsca, brak zgody na jej kontynuację w zaproponowanym kształcie”. Urząd jest przygotowany i ma wypracowaną koncepcję tej inwestycji. Potrzebujemy nowego ratusza, bo obecnie funkcjonujemy w pięciu oddalonych od siebie lokalizacjach, a warunki obsługi mieszkańców niedostosowane są do współczesnych standardów. Temat budowy ratusza i sposób realizacji tej inwestycji były wielokrotnie omawiane z radnymi  – na posiedzeniach komisji z doradcami technicznymi, finansowymi i prawnymi, zorganizowaliśmy też warsztat dotyczący wyglądu budynku i zagospodarowania terenu, zaprosiliśmy radnych na wizyty studyjne do miast, które realizują inwestycje w partnerstwie publiczno-prywatnym, przedstawiliśmy program funkcjonalno- -użytkowy, wstępną koncepcję, analizę przedrealizacyjną (techniczną, finansową i prawną) zaopiniowaną pozytywnie przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Przypominamy też, że realizacja inwestycji wynika wprost ze strategii rozwoju gminy z 2016 r.
2. Przebudowa ul. Brzósko; uzasadnienie radnych: „Jest to kwota wystarczająca ze względu na niewielki rozmiar ulicy”. Na jakiej podstawie radni oszacowali koszty inwestycji drogowej? Przeprowadzili przetarg? Twierdzenie, że jeśli ulica jest niewielka, to nie potrzeba na jej przebudowę pieniędzy, nie znajduje potwierdzenia w procesach przetargowych, które ogłaszają samorządy.

3. Utworzenie pasa ruchu dla autobusów (buspasa) z Łomianek do Warszawy; uzasadnienie radnych: „Wciąż nie ma porozumienia z m.st. Warszawą co do przebiegu buspasa na jej terenie, prace koncepcyjno-projektowe trwają i pozostawiona kwota jest wystarczająca na ich kontynuowanie”. Z perspektywy Warszawy jest to jedna z wielu inwestycji procedowanych przez miasto. Z perspektywy Łomianek – kluczowa. Rozmowy trwają i wycofanie się z nich, zaniechanie pracy w tym momencie oznacza odłożenie tej inwestycji na lata. Budżet i WPF radni uchwalili w zaproponowanym przez siebie kształcie. Niestety, na co zwracała uwagę skarbnik gminy Hanna Dąbrowska, nie zachowali korelacji między budżetem i wieloletnią prognozą finansową. Zgodnie z procedurą urząd przekazał przyjęte przez radnych uchwały do organu nadzorczego. W ciągu 30 dni regionalna izba obrachunkowa wyda rozstrzygnięcie w tej sprawie.

Wyniki imiennych głosowań radnych
w sprawie omawianych uchwał publikujemy w BIUM 2/2023 na s. 10.

KMŁ i uchwała krajobrazowa
W trakcie kolejnej styczniowej sesji radni decydowali m.in. o poprawie komfortu podróżujących komunikacją miejską – zakupie dwóch przegubowych autobusów dla KMŁ oraz o losie uchwały krajobrazowej, czyli porządkowaniu przestrzeni publicznej. W listopadzie informowaliśmy, że KMŁ planuje zakup dwóch przegubowych autobusów dla naszych mieszkańców. Jazda komunikacją w godzinach szczytu nie należy do przyjemności, dlatego urząd wspierał te plany. Entuzjastycznie przyjęli go również mieszkańcy. W trakcie sesji na pytania radnych przez blisko dwie godziny odpowiadał prezes KMŁ. Dwa dni wcześniej udzielał odpowiedzi na trwającym blisko 3,5 godziny posiedzeniu Komisji Technicznej. Jeszcze przed sesją prezes KMŁ odniósł się do uwag radnych w oświadczeniu, które opublikowaliśmy na oficjalnym fb Urzędu Miejskiego w Łomiankach. Jednak radni zagłosowali przeciwko zakupowi dodatkowych autobusów. Mieli inne pomysły – autobusy nowe, elektryczne, może nawet wodorowe… Nie wzięli pod uwagę tego, że dla tłoczących się w autobusach mieszkańców znaczenie ma również termin poprawy ich komfortu w środkach miejskiej komunikacji.
I jeszcze uchwała krajobrazowa. Od 2021 r. urzędnicy pracowali nad jej wdrożeniem w gminie Łomianki. Mieszkańcy kilkakrotnie wypowiedzieli się w kwestii zaproponowanych rozwiązań, procedura konsultacji była poszerzona, by każdy mógł się z propozycją zapoznać i odnieść do niej. Organizowano również webinary. W ankiecie wzięło udział 650 mieszkańców Łomianek. Radni zdecydowali jednak o ponownym rozpoczęciu pełnej procedury dotyczącej uchwały krajobrazowej. Dlatego szpecące miasto banery i reklamy zostaną w Łomiankach przez kolejne lata.

08.02.2023

Opcje strony

do góry