Oficjalny Serwis Informacyjny

Aktualnie znajdujesz się na:

Szkoła dla uczniów

Stwierdzenie, że szkoły są dla uczniów, wydaje się oczywiste, a jednak nie wszystkie dbają o nich w równym stopniu. W publicznym Liceum Ogólnokształcącym im. Karola Wojtyły w Łomiankach tytułowa teza jest w pełni uprawniona. Szkołę wyróżnia indywidualne podejście do uczniów, ciekawie prowadzone lekcje, różnorodne zajęcia dodatkowe i dobra atmosfera. Potwierdzają to zarówno uczniowie, absolwenci, jak i rodzice.  
 

Liceum powstało na mocy uchwały rady powiatu warszawskiego w 1999 r., a od początku 2022 r. organem prowadzącym szkołę jest gmina Łomianki. Kadra nauczycielska realizuje program w ramach dwóch ścieżek kształcenia: społeczno-prawnej i społeczno-ekonomicznej. Zasady ogólne, którymi kierują się wychowawcy, można streścić w czterech słowach: osoba (kształcenie i rozwijanie osobowości), czyn (aktywność i zaangażowanie), odpowiedzialność (za siebie i własne działania) oraz moralność (kształtowanie systemu wartości).
 

Blisko i kameralnie

Niewątpliwym atutem jest już samo usytuowanie placówki – w centrum Łomianek. Co to oznacza w praktyce? „Dzięki niewielkiej odległości szkoły od miejsca zamieszkania moje dziecko ma więcej czasu po lekcjach na rozwój własnych zainteresowań i spędzanie wolnego czasu z rówieśnikami” – mówi Jolanta Stolarska, mama ucznia I klasy. Szkoła nie jest duża i to jej kolejna zaleta. „Wszyscy uczniowie się znają, a budowanie relacji uczeń – nauczyciel jest dużo łatwiejsze niż w dużych warszawskich szkołach, gdzie uczą się setki uczniów” – opisuje Mateusz Mazurek, uczeń klasy IV. To korzystne zarówno dla młodzieży, jak i nauczycieli. „Uczeń nie jest anonimowy. Przy nieco ponad stu uczniach łatwiej jest nam nawiązać z nimi relację. Do tego doskonałe zaplecze sportowe oraz wyposażenie sal lekcyjnych pozwalają w komfortowy sposób realizować podstawę programową. To ważne w kontekście klas i grup na lekcjach z przedmiotów rozszerzonych. Klasy nie przekraczają 30 osób przy podziale na dwie ścieżki kształcenia, a to gwarantuje komfort pracy zarówno nauczycielom, jak i uczniom” – dopowiada dyrektor liceum Marek Wiśniewski.
 

Przyjazna atmosfera

W deklaracji programowej szkoły można znaleźć wiele informacji o tworzeniu więzi międzyludzkich i wyrównywaniu szans edukacyjnych. Na początku roku szkolnego organizowany jest kilkudniowy wyjazd integracyjny, szczególnie istotny dla uczniów I klasy. „Mniejsza społeczność uczniów, nauczycieli i rodziców to także sprawniejsza między nimi komunikacja. Stwarza to możliwość szybszego i skuteczniejszego działania w ramach wspólnoty wychowawczej. Kadrze szkoły łatwiej jest kształtować właściwe postawy i wartości społeczne wśród uczniów i zapobiegać problemom wychowawczym. Drzwi do gabinetu dyrektora szkoły są zawsze otwarte dla rodziców, nauczycieli i uczniów. Otwartość i przyjazna atmosfera panująca w liceum jest wyczuwalna od pierwszego kontaktu ze szkołą” – przyznaje Jolanta Stolarska. Na takie warunki z pewnością wpływa rozbudowany program wolontariatu. Dyrektor podkreśla bowiem, że pomaganie innym kształtuje postawę empatii i szacunku. Doceniają to uczniowie. „Podczas czterech lat nauki miałem wielokrotnie okazję uczestniczyć w akcjach szkolnego wolontariatu. Uważam, że jest to bardzo ważny element wychowawczy szkoły i cieszę się, że liceum prężnie działa w tym zakresie” – stwierdza Mateusz Mazurek.
 

Lekcje ciekawe i praktyczne 

Dobra szkoła średnia może ułatwić start w dorosłe życie. Dlatego dla wielu rodziców tak ważne jest, czego będzie się uczyć ich dziecko, od kogo i w jakiej formie oraz warunkach. „Liceum oferuje fachową kadrę nauczycieli, dobrą bazę dydaktyczną z dostępem do nowoczesnych technologii multimedialnych. Placówka posiada nowoczesne wyposażenie, własną bibliotekę dopasowaną tematycznie do podstawy programowej, rozbudowane zaplecze sportowe – zajęcia na hali sportowej i jazdę na łyżwach zimą oraz basen wiosną” – wylicza Jolanta Stolarska. Czy tę pozytywną ocenę potwierdzają uczniowie? „Dla mnie najciekawszymi zajęciami były podstawy przedsiębiorczości. Zajęcia ukazywały praktyczne aspekty pracy: zawieranie umów, świadczenia czy możliwości korzystania z takich programów jak MyBenefit. Na tych lekcjach dowiedziałem się też, jak powinien wyglądać np. biznesplan” – mówi Mateusz Mazurek. A jak szkoła wypada na tle innych? Potwierdzeniem poziomu nauczania jest zdawalność matury, która w łomiankowskim liceum kształtuje się nieco powyżej średniej krajowej. „Uczniowie nie mają problemu z uzyskaniem przepustki na wymarzone studia, kontynuują naukę zarówno na uniwersytetach, jak i uczelniach technicznych” – odpowiada dyrektor Wiśniewski.
 

Szkolna społeczność

W niewielkim liceum kadra szybko reaguje, gdy potrzebne jest wsparcie. „Nauczyciele znają swoich uczniów, ich potencjał i tempo rozwoju, a co za tym idzie, bardziej indywidualnie mogą podejść do ucznia. W obrębie klas istnieje podział na wybrane profile, dzięki czemu nauka przedmiotów ścisłych odbywa się w małych grupach i jest bardziej efektywna. Uczniowie znają się też między sobą, co zwiększa poziom bezpieczeństwa, a osoby z zewnątrz nie mają szansy dostać się niepostrzeżenie na teren szkoły” – podkreśla Jolanta Stolarska.
 

Kształcenie specjalne

Do szkoły uczęszczają także uczniowie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W przyjaznych warunkach uczą się, zdają maturę, a potem idą na studia. Od prawie dwóch lat liceum współpracuje ze Specjalistycznymi Centrami Wspierającymi Edukację Włączającą (SCWEW) i otrzymało w ramach projektu sprzęt multimedialny. „Ta współpraca umożliwia kadrze nauczycielskiej zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce” – podkreśla Marek Wiśniewski.

Od maja ubiegłego roku w szkole funkcjonuje też specjalny oddział przygotowawczy dla uczniów z Ukrainy [fragmenty ich prac publikowaliśmy w numerze grudniowym biuletynu – przyp. red.]. Zdaniem dyrektora uczniowie chętnie integrują się z pozostałymi klasami i wzbogacają kulturowo szkolną społeczność. 
 

Wyjazdy i koła zainteresowań

W liceum obywa się wiele zajęć dodatkowych, które rozwijają zainteresowania uczniów. Działa koło filmowe oraz teatralne, na którym przy okazji można poćwiczyć publiczne wystąpienia. „Szkoła zorganizowała wiele naprawdę ciekawych spotkań i wycieczek. Miałem okazję wysłuchać wielu mądrych osób, czerpać od nich wiedzę i doświadczenie. Zwiedziłem także sporo interesujących miejsc, które są ważne nie tylko pod kątem historycznym, ale też stanowią podstawę do rozwoju mojej wrażliwości i osobowości” – mówi Mateusz Mazurek. Liceum współpracuje z Instytutem Pamięci Narodowej, by popularyzować historię, a także z lokalnymi stowarzyszeniami i organizacjami w ramach wolontariatu. Do takich działań należy m.in. współpraca z Centrum Leczenia Mukowiscydozy w Dziekanowie Leśnym, z Jachtklubem Łomianki czy Domem Pomocy Społecznej w Sadowej. Młodzież chętnie angażuje się w zbiórki na rzecz osób potrzebujących i wspiera schroniska dla zwierząt. O inne aktywności i szczegóły dotyczące programu będzie można zapytać już wkrótce, podczas organizowanego pod koniec marca dnia otwartego.

 

Zdaniem ucznia

Sandra Gmochowska, uczennica klasy II

Który przedmiot jest dla ciebie najciekawszy?

Uważam, że WOS z historią, ponieważ mam zamiar iść na studia prawnicze. Te przedmioty pomogą mi osiągnąć cel. Sposób prowadzenia tych zajęć jest ciekawy. Szkoła jest wyposażona w nowoczesne środki dydaktyczne i to ułatwia nam naukę wszystkich przedmiotów.

Odkryłaś coś nowego dzięki zajęciom szkolnym lub pozalekcyjnym? 

Wycieczki organizowane przez szkołę są ciekawe i edukacyjne. W szkole można rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Działa chociażby koło filmowe. W szkole prężnie funkcjonuje też wolontariat i możemy wspierać działalność charytatywną, na przykład dzieci chorujące na mukowiscydozę.

Warto uczyć się w waszej szkole?

Osobom, które w tym roku wybierają szkołę ponadpodstawową, na pewno mogłabym polecić nasze liceum. Szkoła ma wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, nauczyciele przekazują swoją wiedzę z pasją. Mamy dostęp do hali sportowej, basenu oraz lodowiska w porze zimowej, więc zaplecze sportowe jest na wysokim poziomie. Kameralność szkoły sprawia, że wszyscy się znają. Uczeń nie jest anonimowy, ma ułatwiony kontakt z nauczycielem.

 

Zdaniem rodzica

Magdalena Frankowska, mama uczennic z klas I i III, przewodnicząca Rady Rodziców

Co zdecydowało o wyborze tego liceum w państwa rodzinie?

Polecający szkołę uczniowie i absolwenci, bliska odległość placówki od miejsca zamieszkania oraz kameralna przestrzeń i przyjazna atmosfera.

Czy miała pani jakieś wątpliwości przy podejmowaniu decyzji, które z czasem okazały się bezpodstawne?

Krążąca o szkole bardzo krzywdząca i negatywna opinia okazała się całkowicie nieprawdziwa. Szkoła jest bezpieczna, przyjazna i panuje w niej przyjacielska atmosfera.

Jakie korzyści zyskuje młodzież, ucząc się akurat w tym liceum?

Poza bogatą ofertą edukacyjną uczniowie uczestniczą w zajęciach wspomagających ich kompetencje i umiejętności miękkie, m.in. asertywność, kreatywność, odpowiedzialność, komunikację społeczną, logiczne i analityczne myślenie czy inteligencję emocjonalną. Wysoki poziom empatii i zrozumienia kadry daje uczniom poczucie bezpieczeństwa. Ważna jest też bezwarunkowa akceptacja i życzliwość bez uprzedmiotawiania ucznia, indywidualne do niego podejście na wielu płaszczyznach. Poza tym – gama zajęć dodatkowych, kolektywnych, spajających społeczność szkolną, co zachęca uczniów do rozwijania pasji i zainteresowań.

Czy uważa pani, że zgodnie z deklaracją szkoły tworzycie wraz z nauczycielami i uczniami wspólnotę wychowawczą?

Głównym atutem szkoły jest jej demokratyczna społeczność, którą tworzą fantastyczni uczniowie, kreatywna kadra, współpracownicy szkoły i rodzice. Wszyscy są żywo zaangażowani w projekty placówki, w tym komitety pomocowe, wspólne wycieczki, integracje, kultywacje różnorodnych wydarzeń z życia szkoły, jak i pozaszkolnych. Kadra szybko reaguje na pojawiające się problemy edukacyjne, wychowawcze czy społeczne – wspiera uczniów i rodziców.

 

Zdaniem absolwenta

Jakub Gliński, student Politechniki Warszawskiej

Jaki był twój ulubiony przedmiot?

Biologia. Jest to jedna z gałęzi nauki, którą jestem najbardziej zainteresowany, zawsze uznawałem, że żywe organizmy i ich działanie to fascynujący temat. Ciekawą formę zajęć miały też zajęcia rewalidacyjne. Gabinet pedagoga był zawsze otwarty i mogłem spędzać tam czas nie tylko podczas zajęć, ale też na przerwach z przyjaciółmi.

Czego nie doceniałeś, ucząc się w liceum, a okazało się, że to przydaje się po ukończeniu szkoły?

Bliskiej odległości szkoły od miejsca zamieszkania i tego, że szkoła jest mała, więc cała społeczność zna się bardzo dobrze.

Co powiesz osobom, które zastanawiają się, czy uczyć się w tym liceum?

Szkoła jest mała, kameralna i przytulna. Jest miejscem do nauki, ale też do nawiązywania kontaktów rówieśniczych i rozwijania swoich zainteresowań. Bardzo dobrze czułem się w tym miejscu, nawet teraz, kiedy odwiedziłem szkołę prawie po roku, wróciły miłe wspomnienia. Dobrze było zobaczyć znajome twarze.
 

Dzień otwarty

Marek Wiśniewski, p.o. dyrektor liceum

W marcu zapraszamy na dzień otwarty. To będzie dobra okazja, by uczniowie klas ósmych szkół podstawowych wraz z rodzicami/opiekunami poznali nauczycieli, zobaczyli szkołę, zapoznali się z bazą dydaktyczną i ofertą edukacyjną na nadchodzący rok szkolny.

Więcej informacji: 28 marca o godz. 18, ul. Staszica 2, www.lolomianki.edu.pl.

 

Monika Brodowska
BIUM 3/2023
fot. arch. szkoły
20.03.2023

Opcje strony

do góry