Pytania i odpowiedzi...
Odpowiadamy na pytania mieszkańców
Skąd mam wiedzieć ile zużywam wody?
Dwukrotnie w ciągu roku wraz z fakturą od ZWiK otrzymają Państwo roczne zestawienie o ilości zużytej wody (z podziałem na poszczególne okresy rozliczeniowe). Na tej podstawie mogą Państwo wyliczyć średnie miesięczne zużycie wody.
Jak naliczane są opłaty za odpady?
- Rada Miejska w Łomiankach zadecydowała o wprowadzeniu metody naliczania opłaty od ilości zużytej wody - wskazywanej przez mieszkańców za najbardziej sprawiedliwą spośród rozwiązań, które przewidują przepisy.
- Nowa stawka opłaty miesięcznej dla właścicieli nieruchomości jednorodzinnych i wielolokalowych domów jest liczona wg wzoru: 11,20 zł x 1m3*.
- Opłata jest liczona na podstawie średniego zużycia wody z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia deklaracji.
- Uwaga! Zarówno w przypadku nieruchomości wielorodzinnych, jak i jednorodzinnych, mieszkańcy nie zapłacą za wodę bezpowrotnie zużytą (czyli np. wykorzystywaną do podlewania ogródka), zmierzoną przez dodatkowy wodomierz. Będzie ona odliczona. W opłacie za odpady uwzględnia się ilość zużytej wody technicznej (używanej np. do mycia klatek schodowych).
W jaki sposób obliczyć opłatę miesięczną?
Jeżeli nieruchomość wyposażona jest w wodomierz główny, to złożenie deklaracji nastąpić powinno w oparciu o dane z jego odczytów. Jeżeli w nieruchomości nie ma wodomierza, to zgodnie z przyjętą uchwałą podstawą obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, jest ryczałt 3 m3 od osoby zamieszkującej nieruchomość.
- suma ilości zużytej wody z ostatnich czyli 12 miesięcy : 12 = średnie miesięczne zużycie wody
- jeśli nieruchomości nie są podłączone do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej czyli nie są opomiarowane, wówczas stosuje się uśrednioną stawkę 3 m3 miesięcznie na osobę. W taki sam sposób rozliczać się będą osoby, które są podłączone do sieci wod-kan krócej niż 12 miesięcy.
Jak i gdzie złożyć nową deklarację?
Nową deklarację możesz złożyć:
- za pośrednictwem ePUAP
- wysłać pocztą na adres Urząd Miejski w Łomiankach, ul. Warszawska 115, 05-092 Łomianki
- osobiście w Urzędzie Miejskim przy ul. Warszawskiej 115 i 71
Jak złożyć deklarację przez ePUAP?
- Krok 1. Wejdź na stronę https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw
- Krok 2. Wybierz zakładkę OCHRONA ŚRODOWISKA/Najczęściej załatwiane sprawy
- Krok 3. Wybierz sprawę: „Deklaracja, korekta deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi”
- Krok 4. Wybierz urząd, w którym chcesz złożyć deklarację tj. GMINA ŁOMIANKI
- Krok 5. Kliknij ZAŁATW SPRAWĘ i zaleguj się przez Profil Zaufany
- Krok 6. Wybierz odpowiedni formularz i wypełnij deklarację
- Krok 7. Kliknij PODPISZ i wybierz: podpisz podpisem zaufanym, a następnie kliknij WYŚLIJ
- Na zakończenie otrzymasz elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia deklaracji
Jak często właściciel nieruchomości będzie zobowiązany do składania deklaracji?
Deklaracja obowiązuje do czasu zaistnienia zmiany ilości zużytej wody (średniej miesięcznej obliczonej zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Łomiankach). Właściciel czy zarządca nieruchomości nie ma obowiązku złożenia nowej deklaracji, jeśli średnie zużycie wody nie zmieniło się.
Podstawą do obliczenia opłaty powinny być dane z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia deklaracji.
Podstawa prawna - Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wysokość zobowiązania określonego w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązuje za kolejne miesiące do czasu korekty deklaracji lub zmiany stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6m ust. 1d ucpg). Natomiast w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana (art. 6m ust. 2 ucpg).
Czy urząd przyjmuje deklarację zmniejszającą po pół roku? Czy można dokonać aktualizacji "wstecz"?
Zużycie wody obliczone jest podstawą do ustalenia wysokości opłaty na rzecz gminy. Wartość ta nie podlega porównaniu do „bieżącego” zużycia wody. Dopiero kolejna nowa deklaracja może zmienić wysokość opłaty, jeżeli zmienione zużycie wody stanowić będzie podstawę do obliczenia nowej wartości średniego zużycie. Jedyna możliwość zmiany deklaracji za okres wsteczny, to złożenie korekty deklaracji w oparciu o informację lub fakturę korygującą uzyskaną z ZWiK.
Co w przypadku braku złożenia pierwszej oraz kolejnej deklaracji?
Brak złożenia deklaracji skutkować może dwoma konsekwencjami:
- pracownicy urzędu wydadzą decyzję o wysokości opłaty (jako podstawa przyjęta zostanie wartość zużycia wody z faktury, a dodatkowo powstanie obowiązek zapłaty odsetek podatkowych za okres braku wpłat. Jeżeli stwierdzony zostanie brak prawidłowej segregacji odpadów może zostać naliczona podwyższona opłata.
- w przypadku kontroli, Straż Miejska nałoży mandat za brak deklaracji; może być on nakładany co miesiąc, do czasu wykonania obowiązku
Kupiłem nieruchomość. W jaki sposób zgłosić odpady?
Przez okres pierwszego roku należy stosować ryczałt wg. wzoru: liczba osób x 3m3 x 11,20 zł. Po upływie uzyskaniu danych o zużyciu wody za ostatnie 12 miesięcy można złożyć nową deklarację i uiszczać opłatę wg ilości zużytej wody.
Jakie są miesięczne opłaty za odpady przy braku danych za zużycie wody?
Jeśli w nieruchomości nie ma wodomierza głównego albo nie jest ona podłączona do sieci wodociągowej lub nie ma danych za zużycie wody za okres 12 ostatnich miesięcy, opłatę naliczymy według wzoru: nieruchomość zamieszkana: liczba mieszkańców x 3 m3 wody x 11,20 zł
Na jakiej podstawie określono średnie zużycie wody od osoby?
Przeciętna norma zużycia wody wynosi 3 m3 miesięcznie na osobę przebywającą na terenie danej nieruchomości. Określono to na podstawie przepisów wykonawczych do Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, tj. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody i liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość
Jak postępować w przypadku awarii wodno-kanalizacyjnej w lokalu, skutkiem którego jest znaczne podwyższenie zużycia wody. Czy jest jakiś sposób, aby nie uwzględniać tego przy rozliczaniu opłaty za odpady?
Podstawę do obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi wskazanie wodomierza głównego. Możliwość odliczenia wody zużytej w wyniku awarii następuje wyłącznie w przypadku, gdy taka pomniejszona wartość zużycia wody wyniknie z faktury otrzymanej ze ZWiK.
Jak można odliczyć wodę bezpowrotnie zużytą?
Właściciele nieruchomości mogą instalować własne wodomierze do pomiaru wody bezpowrotnie zużytej. Pomiary z tych liczników będą podstawą do naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Czy jak kompostuję bioodpady, to zapłacę mniej?
Osoby, które mieszkają w domach jednorodzinnych i kompostują bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym zapłacą 2 zł mniej miesięcznie od osoby zamieszkującej nieruchomość.
A co w sytuacji gdy nieruchomość zamieszkuje rodzina wielodzietna?
Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, od każdego posiadacza Karty Dużej Rodziny zamieszkującego daną nieruchomość przysługuje zwolnienie w wysokości 8 zł.