Oficjalny Serwis Informacyjny

Dowód osobisty - wyrobienie

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w dowolnym organie gminy osobiście lub elektronicznie przez usługę ministra właściwego do spraw informatyzacji dostępną na stronie obywatel.gov.pl lub aplikacji mObywatel 

 

Złożenie wniosku w urzędzie - wymagane dokumenty:

 

  1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego – wygeneruje go dla Ciebie pracownik urzędu. Wszystkie czynności wykonywane są na tablecie w obecności urzędnika.
    Sprawdź dokładnie, czy wszystkie w nim dane się zgadzają.
    Urzędnik pobierze od Ciebie odciski palców i wzór podpisu.
  2. Jedna kolorowa aktualna fotografia (nie starsza niż 6 miesięcy) o wymiarach 35×45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlająca w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Osoba                 na fotografii jest przedstawiona bez nakrycia głowy, patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice. Zdjęcie powinno być wykonane na papierze fotograficznym.
  3. Dokument potwierdzający tożsamość - dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport, legitymacja szkolna ucznia, jeśli nie posiada dokumentu tożsamości. W przypadku utraty dowodu  - inny dokument ze zdjęciem.  Osoba, która nabyła obywatelstwo polskie - paszport  i karta pobytu, jeśli była wydana -  do wglądu.
    *Organ gminy nie może potwierdzić tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie dokumentu Obywatel.
  4. W przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi  z rejestru dowodów osobistych organ może zażądać:  skróconego odpisu aktu stanu cywilnego, orzeczenia sądu, dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.

Złożenie wniosku elektronicznie – wymagane dokumenty:

 

  1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego przesłany do organu gminy przez usługę Ministerstwa Cyfryzacji dostępną na stronie obywatel.gov.pl
  2. Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 633 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, spełniającą powyższe wymogi.
  3. Osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku zgłosić się do organu gminy, w której złożyła wniosek, w celu złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego oraz złożenia odcisków palców. Po upływie tego czasu wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
  4. Dokument potwierdzający tożsamość - dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport, legitymacja szkolna ucznia, jeśli nie posiada dokumentu tożsamości. W przypadku utraty dowodu  - inny dokument ze zdjęciem. Osoba, która nabyła obywatelstwo polskie - paszport  i karta pobytu, jeśli była wydana -  do wglądu.
    *Organ gminy nie może potwierdzić tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie dokumentu mObywatel.
  5. W przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi  z rejestru dowodów osobistych organ może zażądać:  skróconego odpisu aktu stanu cywilnego, orzeczenia sądu, dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.

Złożenie wniosku dla osoby małoletniej:

 

  1. W imieniu osoby małoletniej wniosek o wydanie dowodu osobistego składa jeden z rodziców, opiekun lub kurator.
  2. Osoba małoletnia, której do ukończenia 18 roku życia zostało mniej niż 30 dni może złożyć wniosek samodzielnie.
  3. W przypadku wniosku składanego elektronicznie dla osoby małoletniej, która ukończyła 12 rok życia, należy zgłosić się do organu gminy, w której złożono wniosek, w celu złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego oraz złożenia odcisków palców w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
  4. Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby, która ukończyła 5. rok życia wymaga jej obecności.
  5. Jedna kolorowa aktualna fotografia (nie starsza niż 6 miesięcy) spełniająca ww. wymogi.
  6. Odciski palców pobierane są od osób, które ukończyły 12 rok życia. Osoby te składają również wzór podpisu
  7. Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która ukończyła 13 rok życia, za zgodą wnioskodawcy.

OPŁATY:
Dowód osobisty wydawany jest bezpłatnie.

 

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU I ODBIORU:
Wniosek składa się do organu dowolnej gminy na terytorium RP.

 

Urząd Miejski w Łomiankach
ul. Warszawska 115, okienko przy pok. 6
tel. 22 888 98 13, 22 888 98 14
Wnioski przyjmowane są: poniedziałek - 8.00-17.45;  wtorek - piątek - 8.00-15.45

JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Referat Spraw Obywatelskich

TERMIN ODPOWIEDZI:
30 dni od dnia złożenia wniosku.

TRYB ODWOŁAWCZY:
do Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji

 

Uwagi:

 

  1. Prawo posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
  2. Przyjęcie wniosku o dowód w miejscu pobytu wnioskodawcy jest możliwe w przypadku niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody. Na terenie powiatu warszawskiego zachodniego organem właściwym do przyjęcia wniosku poza urzędem jest Burmistrz Ożarowa Mazowieckiego. W sprawie należy kontaktować się z Referatem Spraw Obywatelskich tel. 22 7313250.
  3. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami.  W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji  zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
  4. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
  5. Ważność dowodu osobistego osoby która ukończyła 12. rok życia to 10 lat, do 12. roku życia – 5 lat. Dowód osobisty wydany osobie, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.
  6. Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby pełnoletniej, która przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, oraz osoby, która ukończyła 13 rok życia i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu wyrazili jedno z rodziców, opiekun lub kurator tej osoby.

Odbiór dowodu osobistego:  

  1. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
  2. Dowód osobisty wydawany osobie małoletniej do 12 roku życia, odbiera rodzic albo opiekun prawny.
  3. Dowód osobisty wydawany osobie, która ukończyła 13 rok życia odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego samodzielnie lub z rodzicem albo kuratorem.
  4. W przypadku złożenia wniosku elektronicznie, dla małoletniego powyżej 5 roku życia, odbiór dowodu wymaga obecności dziecka.
  5. Odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym, w przypadku gdy osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego powiadomi organ gminy o niemożności osobistego odebrania dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia wniosku o dowód.
  6. Przy odbiorze dowodu osobistego przedkłada się dotychczasowy dowód osobisty posiadany przez osobę, której wydano nowy dowód osobisty. Organ gminy dokonuje jego fizycznego anulowania.

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

 

Opcje strony

do góry