Dowód osobisty - wyrobienie
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w dowolnym organie gminy osobiście lub elektronicznie przez usługę ministra właściwego do spraw informatyzacji dostępną na stronie obywatel.gov.pl lub aplikacji mObywatel
Złożenie wniosku w urzędzie - wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego – wygeneruje go dla Ciebie pracownik urzędu. Wszystkie czynności wykonywane są na tablecie w obecności urzędnika.
Sprawdź dokładnie, czy wszystkie w nim dane się zgadzają.
Urzędnik pobierze od Ciebie odciski palców i wzór podpisu. - Jedna kolorowa aktualna fotografia (nie starsza niż 6 miesięcy) o wymiarach 35×45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlająca w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Osoba na fotografii jest przedstawiona bez nakrycia głowy, patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice. Zdjęcie powinno być wykonane na papierze fotograficznym.
- Dokument potwierdzający tożsamość - dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport, legitymacja szkolna ucznia, jeśli nie posiada dokumentu tożsamości. W przypadku utraty dowodu - inny dokument ze zdjęciem. Osoba, która nabyła obywatelstwo polskie - paszport i karta pobytu, jeśli była wydana - do wglądu.
*Organ gminy nie może potwierdzić tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie dokumentu Obywatel. - W przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi z rejestru dowodów osobistych organ może zażądać: skróconego odpisu aktu stanu cywilnego, orzeczenia sądu, dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.
Złożenie wniosku elektronicznie – wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego przesłany do organu gminy przez usługę Ministerstwa Cyfryzacji dostępną na stronie obywatel.gov.pl
- Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 633 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, spełniającą powyższe wymogi.
- Osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku zgłosić się do organu gminy, w której złożyła wniosek, w celu złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego oraz złożenia odcisków palców. Po upływie tego czasu wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
- Dokument potwierdzający tożsamość - dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport, legitymacja szkolna ucznia, jeśli nie posiada dokumentu tożsamości. W przypadku utraty dowodu - inny dokument ze zdjęciem. Osoba, która nabyła obywatelstwo polskie - paszport i karta pobytu, jeśli była wydana - do wglądu.
*Organ gminy nie może potwierdzić tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie dokumentu mObywatel. - W przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi z rejestru dowodów osobistych organ może zażądać: skróconego odpisu aktu stanu cywilnego, orzeczenia sądu, dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.
Złożenie wniosku dla osoby małoletniej:
- W imieniu osoby małoletniej wniosek o wydanie dowodu osobistego składa jeden z rodziców, opiekun lub kurator.
- Osoba małoletnia, której do ukończenia 18 roku życia zostało mniej niż 30 dni może złożyć wniosek samodzielnie.
- W przypadku wniosku składanego elektronicznie dla osoby małoletniej, która ukończyła 12 rok życia, należy zgłosić się do organu gminy, w której złożono wniosek, w celu złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego oraz złożenia odcisków palców w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
- Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby, która ukończyła 5. rok życia wymaga jej obecności.
- Jedna kolorowa aktualna fotografia (nie starsza niż 6 miesięcy) spełniająca ww. wymogi.
- Odciski palców pobierane są od osób, które ukończyły 12 rok życia. Osoby te składają również wzór podpisu
- Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która ukończyła 13 rok życia, za zgodą wnioskodawcy.
OPŁATY:
Dowód osobisty wydawany jest bezpłatnie.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU I ODBIORU:
Wniosek składa się do organu dowolnej gminy na terytorium RP.
Urząd Miejski w Łomiankach
ul. Warszawska 115, okienko przy pok. 6
tel. 22 888 98 13, 22 888 98 14
Wnioski przyjmowane są: poniedziałek - 8.00-17.45; wtorek - piątek - 8.00-15.45
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Referat Spraw Obywatelskich
TERMIN ODPOWIEDZI:
30 dni od dnia złożenia wniosku.
TRYB ODWOŁAWCZY:
do Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji
Uwagi:
- Prawo posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
- Przyjęcie wniosku o dowód w miejscu pobytu wnioskodawcy jest możliwe w przypadku niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody. Na terenie powiatu warszawskiego zachodniego organem właściwym do przyjęcia wniosku poza urzędem jest Burmistrz Ożarowa Mazowieckiego. W sprawie należy kontaktować się z Referatem Spraw Obywatelskich tel. 22 7313250.
- Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
- Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
- Ważność dowodu osobistego osoby która ukończyła 12. rok życia to 10 lat, do 12. roku życia – 5 lat. Dowód osobisty wydany osobie, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.
- Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby pełnoletniej, która przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, oraz osoby, która ukończyła 13 rok życia i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu wyrazili jedno z rodziców, opiekun lub kurator tej osoby.
Odbiór dowodu osobistego:
- Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
- Dowód osobisty wydawany osobie małoletniej do 12 roku życia, odbiera rodzic albo opiekun prawny.
- Dowód osobisty wydawany osobie, która ukończyła 13 rok życia odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego samodzielnie lub z rodzicem albo kuratorem.
- W przypadku złożenia wniosku elektronicznie, dla małoletniego powyżej 5 roku życia, odbiór dowodu wymaga obecności dziecka.
- Odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym, w przypadku gdy osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego powiadomi organ gminy o niemożności osobistego odebrania dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia wniosku o dowód.
- Przy odbiorze dowodu osobistego przedkłada się dotychczasowy dowód osobisty posiadany przez osobę, której wydano nowy dowód osobisty. Organ gminy dokonuje jego fizycznego anulowania.
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
