Oficjalny Serwis Informacyjny

Dowód osobisty - zgłoszenie utraty/uszkodzenia

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

  1. zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego – formularz wypełniony i podpisany czytelnie,
  2. dowód osobisty (w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dokumentu),
  3. ważny paszport lub inny dokument ze zdjęciem w celu ustalenia tożsamości (w przypadku utraty)

OPŁATY:

czynność dokonywana osobiście – bez opłat

za pełnomocnictwo -opłata skarbowa 17 zł 

Od opłaty za pełnomocnictwo zwolniony jest małżonek mocodawcy, jego wstępni, zstępni i rodzeństwo.

Opłaty można dokonać:

  • kartą płatniczą w urzędzie,  
  • przelewem bankowym lub przekazem pocztowym
  • gotówką (bez prowizji) w MBS przy ul. Szpitalnej 8

Wpłaty należy dokonać na rachunek Urzędu Miejskiego w Łomiankach:

nr 63 8009 0007 0000 1658 2001 0001

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU I ODBIORU: 

organ dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub placówka konsularna Rzeczypospolitej Polskiej.

Urząd Miejski w Łomiankach

ul. Warszawska 115, pok. 6

tel. 22 888 98 13, 22 888 98 14
poniedziałek  - 8.00-17.45; wtorek - piątek - 8.00-15.45

JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA: 

Referat Spraw Obywatelskich

TERMIN ODPOWIEDZI: 

bez zbędnej zwłoki

TRYB ODWOŁAWCZY:

brak  (czynność materialno – techniczna)

UWAGI:

  1. Zgłoszenia można dokonać osobiście w organie dowolnej gminy lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
  2. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu
  3. Zgłoszenia może dokonać pełnomocnik – legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia. Pełnomocnictwo ogólne do wszelkich czynności urzędowych będzie niewystarczające.
  4. Za posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego pełnej zdolności do czynności prawnych zgłoszenia dokonuje jego rodzic, opiekun prawny lub kurator.
  5. Dowód osobisty unieważnia się z dniem zgłoszenia jego utraty lub uszkodzenia.
  6. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
  7. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu elektronicznie – zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu wydaje się na żądanie.
  8. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące 
  9. W przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego dokonanego w formie elektronicznej, posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek przekazać uszkodzony dowód pocztą lub osobiście organowi, do którego skierował zgłoszenie.
  10. W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza należy niezwłocznie wystąpić z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego.
  11. Osoba, która znalazła cudzy dowód jest obowiązana niezwłocznie przekazać go Policji, organowi gminy lub innemu organowi administracji publicznej, a za granicą polskiemu konsulowi.

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.

 

Opcje strony

do góry