Dowód osobisty - zgłoszenie utraty/uszkodzenia
WYMAGANE DOKUMENTY:
- zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego – formularz wypełniony i podpisany czytelnie,
- dowód osobisty (w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dokumentu),
- ważny paszport lub inny dokument ze zdjęciem w celu ustalenia tożsamości (w przypadku utraty)
OPŁATY:
czynność dokonywana osobiście – bez opłat
za pełnomocnictwo -opłata skarbowa 17 zł
Od opłaty za pełnomocnictwo zwolniony jest małżonek mocodawcy, jego wstępni, zstępni i rodzeństwo.
Opłaty można dokonać:
- kartą płatniczą w urzędzie,
- przelewem bankowym lub przekazem pocztowym
- gotówką (bez prowizji) w MBS przy ul. Szpitalnej 8
Wpłaty należy dokonać na rachunek Urzędu Miejskiego w Łomiankach:
nr 63 8009 0007 0000 1658 2001 0001
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU I ODBIORU:
organ dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub placówka konsularna Rzeczypospolitej Polskiej.
Urząd Miejski w Łomiankach
ul. Warszawska 115, pok. 6
tel. 22 888 98 13, 22 888 98 14
poniedziałek - 8.00-17.45; wtorek - piątek - 8.00-15.45
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Referat Spraw Obywatelskich
TERMIN ODPOWIEDZI:
bez zbędnej zwłoki
TRYB ODWOŁAWCZY:
brak (czynność materialno – techniczna)
UWAGI:
- Zgłoszenia można dokonać osobiście w organie dowolnej gminy lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
- Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu
- Zgłoszenia może dokonać pełnomocnik – legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia. Pełnomocnictwo ogólne do wszelkich czynności urzędowych będzie niewystarczające.
- Za posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego pełnej zdolności do czynności prawnych zgłoszenia dokonuje jego rodzic, opiekun prawny lub kurator.
- Dowód osobisty unieważnia się z dniem zgłoszenia jego utraty lub uszkodzenia.
- Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
- Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu elektronicznie – zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu wydaje się na żądanie.
- Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące
- W przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego dokonanego w formie elektronicznej, posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek przekazać uszkodzony dowód pocztą lub osobiście organowi, do którego skierował zgłoszenie.
- W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza należy niezwłocznie wystąpić z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego.
- Osoba, która znalazła cudzy dowód jest obowiązana niezwłocznie przekazać go Policji, organowi gminy lub innemu organowi administracji publicznej, a za granicą polskiemu konsulowi.
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
