Oficjalny Serwis Informacyjny

Dowód osobisty - zawieszenie/odwieszenie certyfikatów e-dowodu

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

  1. zgłoszenie zawieszenia certyfikatów dowodu osobistego  / zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów dowodu osobistego – formularz wypełniony i podpisany czytelnie,
  2. ważny paszport lub inny dokument ze zdjęciem w celu ustalenia tożsamości  - do wglądu

OPŁATY:

czynność dokonywana osobiście– bez opłat

za pełnomocnictwo -opłata skarbowa 17 zł

Od opłaty za pełnomocnictwo zwolniony jest małżonek mocodawcy, jego wstępni, zstępni i rodzeństwo.

Opłaty można dokonać:

  • kartą płatniczą w urzędzie,  
  • przelewem bankowym lub przekazem pocztowym
  • gotówką (bez prowizji) w MBS przy ul. Szpitalnej 8

Wpłaty należy dokonać na rachunek Urzędu Miejskiego w Łomiankach:

nr 63 8009 0007 0000 1658 2001 0001

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU I ODBIORU: 

Organ dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Urząd Miejski w Łomiankach

ul. Warszawska 115, pok. 6
tel. 22 888 98 13, 22 888 98 14

poniedziałek - 8.00-17.45; wtorek-piątek - 8.00-15.45

JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA: 

Referat Spraw Obywatelskich

TERMIN ODPOWIEDZI: 

bez zbędnej zwłoki

TRYB ODWOŁAWCZY:

brak  (czynność materialno–techniczna)

UWAGI:

  1. Nie ma możliwości zawieszenia ważności dowodu osobistego bez warstwy elektronicznej, procedura dotyczy wyłącznie tzw. e. dowodów (czyli dowodów osobistych wydanych po 1 marca 2019 r.) 
  2. Posiadacz dowodu osobistego z warstwą elektroniczną, który czasowo utracił nad nim kontrolę a przypuszcza, że dokument odnajdzie się, powinien niezwłocznie zgłosić zawieszenie certyfikatów dowodu.
  3. Zgłoszenie powoduje zawieszenie ważności certyfikatów na okres 14 dni.
  4. Dowód osobisty unieważnia się automatycznie po  upływie 14 dni od dnia zawieszenia, jeśli wcześniej nie nastąpi cofnięcie zawieszenia.
  5. Zgłoszenia można dokonać osobiście w organie dowolnej gminy lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
  6. Zgłoszenia może dokonać pełnomocnik – legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia. Pełnomocnictwo ogólne do wszelkich czynności urzędowych będzie niewystarczające.
  7. Za posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego pełnej zdolności do czynności prawnych zgłoszenia dokonuje jego rodzic, opiekun prawny lub kurator wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
  8. Osobie dokonującej zgłoszenia osobiście wydaje się zaświadczenie potwierdzające datę i godzinę zgłoszenia.

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

 

Opcje strony

do góry