Dowód osobisty - zawieszenie/odwieszenie certyfikatów e-dowodu
WYMAGANE DOKUMENTY:
- zgłoszenie zawieszenia certyfikatów dowodu osobistego / zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów dowodu osobistego – formularz wypełniony i podpisany czytelnie,
- ważny paszport lub inny dokument ze zdjęciem w celu ustalenia tożsamości - do wglądu
OPŁATY:
czynność dokonywana osobiście– bez opłat
za pełnomocnictwo -opłata skarbowa 17 zł
Od opłaty za pełnomocnictwo zwolniony jest małżonek mocodawcy, jego wstępni, zstępni i rodzeństwo.
Opłaty można dokonać:
- kartą płatniczą w urzędzie,
- przelewem bankowym lub przekazem pocztowym
- gotówką (bez prowizji) w MBS przy ul. Szpitalnej 8
Wpłaty należy dokonać na rachunek Urzędu Miejskiego w Łomiankach:
nr 63 8009 0007 0000 1658 2001 0001
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU I ODBIORU:
Organ dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Urząd Miejski w Łomiankach
ul. Warszawska 115, pok. 6
tel. 22 888 98 13, 22 888 98 14
poniedziałek - 8.00-17.45; wtorek-piątek - 8.00-15.45
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Referat Spraw Obywatelskich
TERMIN ODPOWIEDZI:
bez zbędnej zwłoki
TRYB ODWOŁAWCZY:
brak (czynność materialno–techniczna)
UWAGI:
- Nie ma możliwości zawieszenia ważności dowodu osobistego bez warstwy elektronicznej, procedura dotyczy wyłącznie tzw. e. dowodów (czyli dowodów osobistych wydanych po 1 marca 2019 r.)
- Posiadacz dowodu osobistego z warstwą elektroniczną, który czasowo utracił nad nim kontrolę a przypuszcza, że dokument odnajdzie się, powinien niezwłocznie zgłosić zawieszenie certyfikatów dowodu.
- Zgłoszenie powoduje zawieszenie ważności certyfikatów na okres 14 dni.
- Dowód osobisty unieważnia się automatycznie po upływie 14 dni od dnia zawieszenia, jeśli wcześniej nie nastąpi cofnięcie zawieszenia.
- Zgłoszenia można dokonać osobiście w organie dowolnej gminy lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
- Zgłoszenia może dokonać pełnomocnik – legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia. Pełnomocnictwo ogólne do wszelkich czynności urzędowych będzie niewystarczające.
- Za posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego pełnej zdolności do czynności prawnych zgłoszenia dokonuje jego rodzic, opiekun prawny lub kurator wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
- Osobie dokonującej zgłoszenia osobiście wydaje się zaświadczenie potwierdzające datę i godzinę zgłoszenia.
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
